-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7778 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

علّت اختلاف سنّ تكليف دختران و پسران چيست؟ چرا دختران زودتر از پسران به سنّ تكليف ميرسند؟ آيا نُه سالگي براي دختران زود نيست؟ آيا اين سنّ بر اساس فيزيك بدني دختران در زمان پيامبر(ص) نبوده است؟

بلوغ شرعي بر اساس بلوغ طبيعي است. در همه مناطق جهان با در نظر گرفتن شرايط طبيعي و اجتماعي، دختران زودتر به بلوغ طبيعي ميرسند و فعّاليّت غدد جنسي در آنان قبل از پسران آغاز ميگردد. بنابراين تقدّم بلوغ شرعي دختران بر پسران بر اساس صلاحيّت طبيعي و به معناي هماهنگي قوانين تشريع با مقرّرات تكوين است.(1)

بلوغ و رشد دختران در حدود نه سالگي به بعد مخصوص مناطق عربي نبوده بلكه در مسئلهاي است تكويني.

تقريباً در همه مناطق كره زمين و در تمامي ادوار از ابتداي خلقت تا كنون به همين نحو بوده است. البته تمامي دختران در يك سنّ به بلوغ نميرسند.

علل مختلفي در تسريع يا تأخير بلوغ دخالت دارد. يكي از صاحب نظران ميگويد:

نژاد، تغذيه و عوامل فيزيكي و رواني موجود در محيط زندگي و خانوادگي، در زمان ظهور بلوغ و ميزان ترشّحات هرموني اثر ميگذارد. آب و هوا نيز در بلوغ بي تأثير نيست.(2) بنابراين نميتوان گفت تمامي دختران در نُه سالگي به بلوغ ميرسند، بلكه برخي ديرتر به بلوغ ميرسند، گرچه از نظر انجام دستورهاي مذهبي و تكاليف شرعي بنابر فتواي مشهور فقها از نُه سالگي مكلّف ميشوند.

افزون بر اين، عقل (قوه شناختي) و انديشه دختران، پيش از پسران شكوفا ميشود و يكي از نشانههاي آن، به سخن در آمدن دختران قبل از پسران است. آنان پيش از پسران زبان ميگشايند. با توجه به رابطهاي كه بين انديشه و عقل و سخن گفتن وجود دارد، اين نتيجه به دست ميايد كه دستگاه فكري دختران زودتر از پسران به كار ميافتد.

شكوفا شدن قوه شناختي هوش در دختران، باعث شده كه قانون گذار در دين و شريعت آنان را قبل از پسران مكلّف كند، به عبارت ديگر: برنامه احكام اسلامي براي سعادت و كمال انسان در زندگي ترسيم شده و آدابي است كه دربردارنده برنامه تربيتي و زندگي سعادت مندانه ميباشد و زماني متوجه انسان ميشود كه اوّلاً قابليّت دريافت داشته باشد، ثانياً بتواند آنها را در زندگي به كار گيرد.

اين كه خداوند برنامه خود را زودتر متوجه دختران و زنان نموده، نشانه آن است كه از نظر بلوغ طبيعي و ذهني، اينان بر مردان تقدّم دارند واين نشانه عنايت خداوند به زنان است كه توانستهاند زودتر از مردان برنامه تربيتي واحكام اسلامي را دريافت نموده و براي خوشبختي و كمال خود در زندگي به كار گيرند. از طرف ديگر شايد در معرض تهديدات بيشتري براي انحراف از حقيقت و سعادت در زندگي باشند. به اين خاطر تكليف زودتر متوجّه آنان شده است.

در نهايت آن كه اين امور داراي مصالح و حكمت است كه در بسياري از موارد از آنها اطّلاع كامل نداريم. احكام خداوند بر اساس مصالح واقعي تشريع ميشود.

پي نوشتها:

1. محمد تقي فلسفي، بزرگسال و جوان، ج 2، ص 132.

2. صبور اردوبادي، بلوغ، ص 150.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.